De Mreznica in Kroatië en de Drava in Slovenië

4 juli 2017 - Ptuj, Slovenië

Kroatië heeft als je het goed bekijkt een rare vorm. Langgerekte kustlijn naar het zuiden en in het noorden een breed gebied tot ver voorbij Zagreb. Op de knik ervan sta je met één been in Slovenië en met het andere in Bosnië Herzegovina. Een smal stukje land in de omgeving van Karlovac, bekend van het bier. Daar stroomt de Mreznica, een heldere rivier van bijna 100 km lengte. Hier leeft men eenvoudig in boerendorpjes en men zegt je vriendelijk gedag. Dober dan. Het is hier groen, want in dit deel van Kroatië valt genoeg water. De bevolking vermaakt zich op warme dagen in en rond de Mreznica. De wereld van het terrorisme lijkt hier ver vandaan. Mreznica Brig is een kleine dorpje aan de rivier met een vaste brug. Verderop ligt nog een oude pontonbrug, waar je over planken de overkant hoopt te bereiken. We hebben Kroatië zondag verlaten, maar dat ging niet van harte. Ruim drie uur hebben we aan de grens staan wachten op een controle van niks. De ijzige Sloveense douaniere deed vermoeden dat je aan de verkeerde grensovergang stond. Gelukkig is de sfeer in Ptuj (spreek uit Pietoeje) heel vredig en vriendelijk. Dit oudste plaatsje van Slovenië ligt fraai aan de Drava ook wel bekend als de Drau, 20 km ten zuiden van Maribor. Het kasteel toornt boven de stad uit. Het wordt beheerst door de kurenti. Dat zijn angstaanjagende figuren met ruig haar, bokkenhoorns en een rode tong. Ze lijken rechtstreeks uit de hel te komen. Met carnaval vormen zij een bonte en vreemde stoet. Zij verdrijven de winter, de lente wordt verwelkomd. Maar nu is het zomer en de warmwaterbronnen zorgen voor de nodige toeristen uit allerlei landen. En ook hier is weer gedacht aan het fietsen. Fietspaden, routes zelfs een fietsbrug over de Drau. De vakantie is in veel landen nu begonnen. De gemiddelde leeftijd van de campinggasten begint nu zienderogen te dalen. En er verschijnen nu ook meer tentjes. Ptuj glinstert in de zomerse zonnestralen. De wintergeesten zijn door de kurenti defenitief verdreven.

1. Elly Helweg:
    4 juli 2017
    Gelukkig zijn hier ook geen wintergeesten meer en hebben wij ook mooi weer.
    Geniet er maar van en kijk wat er nog op jullie pad komt.
  2. Rob:
    4 juli 2017
    Mooi verslag. Dank.
  3. Jan en Annet:
    5 juli 2017
    Terwijl wij nog even een paar weken bikkelen, kijken we uit naar jullie wekelijkse verslag. Iedere keer weer verrassend om even mee te kunnen genieten.
  4. Anke Groot-Kruize:
    5 juli 2017
    Lieverds fijn om mee te lezen en te kijken voelt goed!