An der schönen, blauen Donau

25 juli 2017 - Krems an der Donau, Oostenrijk

Maar dat straks. Eerst verplaatsen we ons naar Hartberg, een stadje ruim honderd km ten zuiden van Wenen. Het ligt in Südburgenland ook in Steiermark. De notabelen hebben geprobeerd om deze fraaie plaats aantrekkelijk te maken voor jongeren. Veel sportaccommodaties op allerlei gebied. Helaas neemt de bevolkingsgroei af. Het heeft dus niet mogen baten. Jammer, want Hartberg ligt ook op de fietsroute die van Wenen naar Maribor en verder gaat. De gemeentelijke camping wordt beheerd door Frau Hannah, een ruim tachtig jaar oude vrouw, die al zeventig jaar bij de gemeente werkt. Er staan nauwelijks toeristen, wel een nomadenstam uit Augsburg. Hartberg en omgeving zijn werkelijk de moeite waard. En er liggen talloze fietsroutes.
Johan Strauss jr. schreef zijn meesterwerk in 1866. Het wordt elk jaar op nieuwjaarsdag door de Wiener Philharmonikar vertolkt. De Donau is een soms grijze, groene en met heel veel voorstellingsvermogen blauwe rivier. Breed met gigantische hotelboten die van hot naar her varen. Dat terzijde. Maar Strauss had wel een punt, hij is schön.
We zijn bij toeval terechtgekomen in Krems en Stein aan de Donau. Krems is meer dan 1000 jaar oud en heeft de jongste universiteit van Oostenrijk. De stad ligt aan de Donau Radweg, een fietsroute van bijna 400 km, van Passau in Duitsland naar Bratislava in Slowakije. En dat dus allemaal langs de Donau. Vandaar dat de camping aan het eind van de middag volstroomt met fietsende kampeerders, die de volgende ochtend vroeg en later weer opstappen. Maar het fietsen langs beide oevers is werkelijk fantastisch.En als er geen brug is dan zijn er pontjes die je over de rivier zetten. In Hongarije vonden wij de Donau twee jaar geleden nog een saaie rivier. Maar hier rijgen de dorpjes aan elkaar en zorgen voor een heel gevarieerd beeld. Wij gaan een stukje meepikken van Europa route 6. Absoluut een aanrader.

1. Jeannette Buitink:
    26 juli 2017
    Klinkt goed allemaal. Zo heel langzaam weer naar het noorden?
  2. Anke Groot-Kruize:
    27 juli 2017
    geniet van jullie verhalen
  3. Mieke:
    27 juli 2017
    Sehr schön. Wij zitten en fietsen nu langs de Moezel: auch sehr schön. Volgens mij heb je iets met kerktorens Frans. Je kan er een boek mee vullen denk ik. Ze zijn ook allemaal wel mooi, dan wel bijzonder of ronduit kitscherig. Lekkere laatste weken en we verheugen ons er op jullie weer te zien. Dikke knuf.
  4. Marisa Heins:
    31 juli 2017
    Het komt me bekend voor, 3 jaar geleden waren we met je 5 broers in Krems, toen hebben we een wandeling gemaakt door Krems en door de wijngaarden op de achtergrond. Aard zijn boerderijtje ligt hier vlak bij en daar hebben we toen 2 nachten gelogeerd. Veel plezier nog