Tegen de stroom op richting Passau

11 augustus 2017 - Aschach an der Donau, Oostenrijk

Dat de Donau een brede en vooral lange rivier is, is ons nu wel duidelijk. Inmiddels al de derde verblijfplaats aan deze rivier. Na Krems richting Melk, een bekende Donauplaats met het beroemde Stift Melk. Een immens klooster dat net boven het stadje uitsteekt. En ook nu weer kerktorens al wordt er één gerestaureerd. In Melk komen alle radfahrers bijeen en daardoor is het een bonte stoet van tweewielers, bepakt en gezakt. 'No milk today' zal hier niet gespeeld worden. Op weg naar een volgende stop. Dit keer bij Marbach an der Donau. Ook hier fietsen we beide oevers plat. Interessant zijn wel de waterstanden die de Donau heeft bereikt. Zelfs in 2013 steeg het water hier tot boven de ingang van de plaatselijke supermarkt. Men is daarom druk bezig met het uitvoeren van bescherming tegen het hoge water. En dat is maar goed ook nu het midden van Oostenrijk getroffen is door overstromingen. Na Au an der Donau, dat vlak bij Mauthausen ligt, waar het concentratiekamp diepe sporen heeft achtergelaten, zijn we nu in Aschach an der Donau. Het noodweer is hier gelukkig niet geweest, het heeft de hele zondag geregend. Hier wordt de oever niet beschermd. Het water stroomt hier trager door de rivier en het is ook te hopen dat dat zo blijft, want om weg te komen moeten we 7 km langs de rivier rijden. Maar het weer heeft zich inmiddels hersteld. Het plaatsje Aschach ligt 30 km van Linz. De laatste etappe dus. Inmiddels hebben we koers gezet richting Dresden. De culturele stad aan de grens van Tjechië en Polen. Eens het socialistisch bolwerk in de heilstaat. Het weer werkt nu even niet mee, maar er komt zeker nog een laatste verhaal over Dresden.

1. Miriam:
    12 augustus 2017
    Dan waren we wel heel dicht bij elkaar. Wij zijn gister vanuit Praag via Dresden naar huis gereden. In Hongarije en Slowakije hebben we ook heel veel van de inderdaad meer groene dan blauwe Donau gezien. Veel kastelen en burchten langs de Donau bezocht en inderdaad ook veel fietsers tegengekomen. Aangezien we 1,5 week in Hongarije temperaturen van boven de 30 graden hadden, verplaatsten wij onszelf toch liever in de auto met airco. We vonden Hongarije een mooi land met mooie steden. Kan me goed voorstellen dat jullie terug zijn gegaan naar deze omgeving.

Ik loop stage in groep 3/4, dus ben benieuwd of de kleine Viester er ook in zit. Als hij net zo van gezelligheid houdt als zijn opa, komt het vast goed.

Fijne vakantie en tot ziens.

Groeten Miriam