Dalmatische kust rond Pakoštane

18 mei 2019 - Pakostane, Kroatië

Pakoštane is een badplaatsje op een landengte tussen de Adriatische Zee en het Vransko meer. Dit binnenmeer is het grootste van Kroatië. Het ligt 25 km ten zuiden van Zadar. Pakoštane oogt bescheiden. Er is wat bootverhuur en straks als het echte toeristenseizoen op gang komt beginnen de excursies naar de Kornati-archipel. Honderdvijftig eilandjes en riffen die boven de zee uitsteken. Een natuurmonument pur sang. Een tochtje er naar toe duurt al gauw twee uur. Evengoed staat er in een parkje in Pakoštane een beeld van de eerste president van Kroatië, Tudman. Overleden in 1999, maar nog veroordeeld door het Joegoslaviëtribunaal in 2013. Ook dat is Kroatië. We zijn hier versneld naar toe gegaan, omdat het weer in Slovenië en Noord-Kroatië nogal hondsberoerd was. Zelfs de imposante Plitvice watervallen hebben we rechts (zo liep nu eenmaal de weg) laten liggen, omdat we al water genoeg zagen vallen. Maar ook hier in Pakoštane werden we direct getrakteerd op stevige windstoten die menig boomtak de vrijheid bood om eens lekker te gaan vliegen. Goed, we staan nog en genieten van deze fraaie kust met al zijn grillen en grollen, het heldere water, de vele eilandjes en gelukkig ook weer met onze vriend, de dwergooruil.

1. Anne:
    18 mei 2019
    Toch ook wel mooie blauwe lucht hoor!!
    Ben erg benieuwd of jullie mooi stukje Kroatië vinden voor kids vriendelijk... :-) have fun!!☀️
  2. Anke Groot-Kruize:
    20 mei 2019
    Ik zie je al lekker zitten tussen de mannetjes met pensioen Frans! Dorpje ziet er lekker rustig uit ....veel sterkte verder met jet weer.
  3. Mieke:
    21 mei 2019
    Dat ziet er beter (blauwer) uit dan in het vorige verhaal. Wel bijzondere wegwijzers. Waar heb je Paulien achtergelaten 99 km verderop? 😂😉😘
  4. Erna:
    21 mei 2019