De Main

4 mei 2019 - Frickenhausen am Main, Duitsland

Würzburg, waar Röntgen furore maakte met zijn X-stralen, is een knusse universiteitsstad. De Alte Brücke over de rivier de Main is een druk bezochte plek voor toerist en inwoner. De barokke gebouwen in hun bruinachtig rood gecombineerd met de vele terrassen maken deze oude stad levendig. Even stroomopwaarts ligt het schattige Ochsenfurt, waar we de eerste week van onze reis vertoeven. Fraaie vakwerkhuizen beheersen het oude centrum. Ook op de Dag van de Arbeid, als iedereen in Duitsland het werk heeft neergelegd. Langs de Main vind je allerlei fietsroutes en ook hier loopt de Jacobsroute, je weet wel de pelgrims op weg naar Santiago. Waar lopen ze eigenlijk niet? Het is slechts een enkeling, die zich met karretje en al voortbeweegt. Soms krijg je het gevoel alsof de tijd hier langzamer gaat. De zonnewijzer staat ruim een uur achter. Maar dat valt nog uit te leggen. De kerkklokken roepen de omgeving naar binnen. En je wordt meegezogen in een zee van nostalgie. De boerendorpjes ruiken naar het land dat niet plat is. Sommerhausen, Winterhausen en Kitzinger. Allemaal aan de rivier, die met rijnaken en enorme hotelboten een tegenstrijdig decor vormen met de druivenvelden op de heuvels. De rivier stroomt van hot naar her, onomkeerbaar, van mijn naar dijn, naar de Rijn. Dat is dus de Main.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mieke:
    4 mei 2019
    Jeetje Frans, wat prachtig en beeldend beschreven. Leuke foto's. Kon je wel op het bankje komen😂
  2. Anne:
    4 mei 2019
    Jemig, heb je verhaal uit reisgids? Zo niet, je zou een reisgids zelf kunnen beginnen..😂 klinkt leuk!! Geniet ervan!!😘
  3. Leni:
    5 mei 2019
    Helemaal eens met Mieke en Anne!!! Je hebt talent!!
    Liefs 😘
  4. Mirjam de Kleijn:
    5 mei 2019
    Prachtig beschreven! Ik ga jullie nieuwe reisavontuur weer volgen.
    Fijne reis! Groetjes, Mirjam
  5. Ninette:
    6 mei 2019
    Prachtig weer gelukkig! Mooie foto’s
  6. Ellen&Thieme:
    6 mei 2019
    Hi Paulien en Frans, bedankt maar weer voor het mooie verslag en de foto,s. wauw, dat is nog maar het begin! Wat is het toch mooi zo dicht bij huis. Veel plezier... liefs Ellen en Thieme
  7. Anke Groot-Kruize:
    7 mei 2019
    Fijn weer om te lezen, klinkt als een romantisch verhaal,veel plezier en liefs van mij.
  8. Ernst:
    7 mei 2019
    Mooi stukje Duitsland zo te zien. Mij onbekend. Leuk verslag weer. Goede reis!!