Sortie 2

8 mei 2016 - Aranjuez, Spanje

De rivier stroomt gestaag tussen de camping en de Jardin del Principe. De stilte wordt alleen onderbroken door een rondvaartboot of een kanoër die er zijn sport uitoefent. De rivier is de Tajo en wanneer we met een bootje verder zouden gaan dan komen we vanzelf in Portugal. De rivier heet daar de Tejo en mondt groots en breed uit bij Lissabon, waar wij hem kennen als de Taag. We staan aan de oever van de Taag in Aranjuez. Een stadje in de gemeente Madrid, al ligt het 45 km ten zuiden van het stadscentrum van de hoofdstad. Aranjuez is bekend geworden door het Palacio Real met drie schitterende tuinen. Tegenover ons is dus de Jardin del Principes, eigenlijk een groot park, groter dan het Vondelpark. Wij staan bij de stenen trappen waar ooit vorstelijke personages deze afschreden om zich in het water van de Tajo te baden, of om er pleziertochtjes te gaan maken met hun boten. De andere tuinen, Jardin del Parterre, en Jardin de la Isla liggen direct naast het paleis, dat door diverse vorsten (o.a. Carlos V) bewoond is geweest. De drie tuinen zijn natuurlijk toegankelijk, maar je mag er niet fietsen, zelfs niet met een fiets aan de hand lopen. En je mag er ook niet picknicken. Daarin lijken de tuinen dus niet op het Vondelpark. Net ten zuiden van Aranjuez begint de regio Castilla-La Mancha, daar waar her en der nog wat windmolens staan uit het verhaal van Don Quijote. En eindeloze droge vlaktes al komt daar deze week heel wat vocht naar beneden. Vandaag zou het op de camping druk moeten zijn met Madrilenen die hier hun rust zoeken. Helaas is het nat en koud en blijven de Spanjaarden thuis. Maar een wandeling door het prachtige park behoort zeker tot de mogelijkheden.

1. Edwin Viester:
    8 mei 2016
    Hoi Frans en Paulien,
    Leuk weer om jullie zo te kunnen volgen. Wij kijken alweer uit naar de volgende mooie fotoserie.
    Groeten uit Voerendaal
    Angelique, Edwin en Fabian
  2. Mieke:
    9 mei 2016
    Hoi luitjes, ziet er weer mooi en relaxt uit. Leuk geschreven Frans. Nu nog mooier weer en is alles weer perfecto. Liefs, ook van Louck
  3. Wieke:
    9 mei 2016