Sortie 4

25 mei 2016 - Isla Cristina, Spanje

De Feniciërs en Columbus hebben Cadiz groot gemaakt. Al is Cadiz als havenstad tegenwoordig onbelangrijk. Het is nu op de eerste plaats een marinehaven. Toch is het een bruisende en levendige stad, natuurlijk als schiereiland omringd door het oceaanwater. Je kunt de stad rond over de boulevard en dan zie je nog de vestingwal en later de stranden, maar steeds het weidse uitzicht over het water. Er vertrekken ook veerboten naar de Canarische eilanden. We zijn er gekomen met een veerbootje uit El Puerto (half uur varen). En het leuke is dat de fietsen gratis meekunnen. Zo kun je Cadiz omcirkelen, want te voet is het een behoorlijk eind. Druk en levendig dus, op een vrijdag, waarop de stranden toch behoorlijk benut zijn. Hoogtepunt is natuurlijk de Catedral en het plaza, maar veel gezelliger is het Plaza de Espana. Daar waar een Spaanse schone haar danskunsten laat zien. In de omgeving van Cadiz is ook het Park National, waar je doorheen kan fietsen. De westenwind die in dit deel van Spanje vrij spel heeft veroorzaakt wel wat tegenwind maar zorgt ook voor de prettige koelte. We zijn lang in El Puerto de Santa Maria gebleven, vanwege de fraaie plek op de camping, het prima weer, de fietsmogelijkheden en het leuke stadje. Nu ik dit verhaal aan het schrijven ben, zijn we beland in Isla Christina (het Oranjehuis heeft zijn plekjes wel weten te vinden). Dit vissersplaatsje is het laatste plaatsje aan de zuidwest kust van Spanje. Portugal ligt op 10 km afstand. Op de camping vliegt de blauwe ekster en er schijnt ook een groene specht te zijn. Weinig toerisme hier, wel een levendige visafslag, waar voornamelijk tonijn langskomt. We hebben nog even voor de zee gekozen, omdat we hierna de binnenlanden van Portugal ingaan. Ook hier in Isla Christina kunnen we volop fietsen en dat is toch steeds weer een verademing. En in het vissersplaatsje kun je genieten van de levendige vishandel.

1. Jan en Annet:
    25 mei 2016
    Wauw wat een mooie foto's!
  2. Mieke:
    26 mei 2016
    Dat ziet er fantastisch uit. En die petunia's met Paulien zo heerlijk bruin ertussen. Een lust voor het oog. Dikke kus.