Sortie 6

12 juni 2016 - Zambujeira do Mar, Portugal

De westkust van Portugal, met name het gedeelte van Sagres naar Vila Nova de Milfontes, is van een grillige schoonheid. Rotsen, kliffen, schuimend oceaanwater, kleine baaien met een zandstrand, vissersbootjes die met moeite de branding doorkomen op zoek naar sardienen en zwaardvis. Veelal nog ongerepte natuur, waar het Algarve toerisme gelukkig nog niet heeft toegeslagen. Geen dure hotels aan de kust, geen golfbanen, dus ook geen Engelsen. De temperatuur ligt hier nu eenmaal lager dan in de Algarve, en de wind komt altijd van zee. Maar daarom dus des te indrukwekkender. Genoeg spannende paden waar je geen last van hoogtevrees moet hebben. Zambujeira do Mar, het zou zo maar een titelsong kunnen zijn van de Gipsy Kings, al haal ik nu twee nationaliteiten door elkaar. En wit dorpje met een klein zandstrand tussen enorme kliffen. Een dorpje met een paderia (bakker) en een enkele minimercado. Een simpel terrasje en een dagverzorging voor de toenemende oudjes. Niets meer en niets minder. Het dorp wordt klaargestoomd voor het nieuwe zomerseizoen, wanneer vooral in augustus de Portugezen hier op vakantie gaan. Zowel ten noorden en ten zuiden van Zambujeira is de kust indrukwekkend en spreken de foto's voor zich. De Cabo Sardao is misschien wel het mooiste punt. Maar ook de plek waar de vissers te water gaan. Stoere mannen die het gevaar van de oceaan trotseren. Het moeten haast wel mannen met baarden zijn. Net zoals vijf eeuwen geleden Vasco da Gama vanuit het noordelijker gelegen Sines (zijn geboorteplaats) vertrok voor zijn reis naar India. Op vrijdag 10 juni viert Portugal de sterfdag van Camoes, een Portugees dichter. Hij schreef verzen en sonnetten om Portugal te verheerlijken. Een vrije dag dus en een lang weekend. Dat overkomt de Portugezen niet vaak, dus massaal stroomt de camping vol. De sfeer is goed en de BBQ draait overuren. De sardienvangst van gisteren wordt moeiteloos naar binnen gewerkt. Zondag in de namiddag zal de rust wederkeren, wanneer men moe huiswaarts gaat. Dinsdag wacht IJsland. Altijd lastig, weten wij.

1. Marina van de Pol:
    12 juni 2016
    Hallo Frans en Paulien, Wat een leuke verslagen van de omgeving.Zo gedetailleerd dar je er ook ( Ik tenminste) beelden bij krijgt. Ik ga Portugal op mijn lijstje zetten voor de komende 3 jaar. Zie uit naar her volgende verslag . geniet ervan samen en veilige reis groetjes Marina
  2. Mieke:
    14 juni 2016
    Mooi daar hè, wij zijn daar een paar jaar geleden geweest en waren ook zo onder de indruk van het nog ongerepte. De kustlijn blijft verrassend tot vlak onder Lissabon. Staat me bij dat we daar ook nog ergens zoutwinning hebben gezien langs de kust.
    Goede reis verder