De stilte in Südsteiermark

14 juli 2017 - Eibiswald, Oostenrijk

Tussen Graz en Maribor ligt een waar wandel- en fietsparadijs, Südsteiermark genaamd. Voornamelijk in Oostenrijk. De boerendorpjes met de namen Grossklein, Klein-Klein, Unterhaag, Oberhaag, Wies en de stad Deutschlandberg vormen een golvend landschapsbeeld met pittoreske kerktorens. We zijn in Oostenrijk, slechts enkele kilometers van de grens met Slovenië. Kleine snelstromende riviertjes, zoals de Sulm en de Saggau en vennetjes zorgen voor verkoeling op warme dagen. De stilte is hier soms oorverdovend. Deze streek wordt ook Weinland genoemd. Door het mediterrane klimaat gedijen de druiven hier goed. Als je hier nog nooit geweest bent en je houdt van wandelen, mountainbiken en van rust en je hebt geen bezwaar om al vroeg gewekt te worden door de kerkklokken, ga eens kijken. Niet allemaal tegelijk en ook niet nu, want die rust willen we graag nog even houden. Ook hier zijn de mensen weer allervriendelijkst. Het Dober Dan is nu wel vervangen door Grüss Gott. Logisch, want in elk dorp staat wel een man aan het kruis genageld. Het afscheid nemen van Ptuj ging vorig week toch even iets anders dan verwacht. Een als wesp verklede terrorist stak de schrijver van het reisverslag laf in de rug. En aangezien hij daar allergisch voor is begon zijn hoofd enigszins op te zwellen. De vraag van Paulien naar een dokter werd door de lieftallige Sloveense camping receptioniste direct omgezet in het bestellen van een ambulance. Maar dit adequaat ingrijpen leverde wel een leuk tochtje op via de in het vorige verslag genoemde fietsbrug. Na een uurtje ziekenhuis en voorzien van een dosis antigif keerden we weer vrolijk terug op de camping. Na twee dagen was de zwelling verdwenen. Goede Sloveense zorg dus. Wel nu oppassen voor die vermomde terroristen. Vandaag vieren de Fransen de bestorming van de Bastille. Wij vieren een nieuwe dag op onze reis. Dag negentig.

1. Marina van de Pol:
    14 juli 2017
    Oohh wat kan je toch een leuk verslag schrijven van jullie belevenissen. Echt leuk om te lezen!
    En wat een schrik en avontuur door een wesp. Inderdaad heb je tijdens je werkzame leven verteld dat je allergisch bent voor die beestjes. Ben blij dat het goed is afgelopen.Wat zal je geschrokken zijn.Tja in het buitenland ga je direct in een ambulance...nou heb je dat ook weer meegemaakt. Ga maar niet bergbeklimmen of zo....je weet nooit zal 1 van jullie net weer uitglijden.De bergen moet je maar aan Ernst overlaten die is daar meer bedreven in denk ik.Gewoon lekker op de fiets of wandelen en daarna een lekker koel wijntje. Ik denk dat ik ook een keer die kant op moet klinkt goed in elk geval..vooral dat weiland zoals ze dat daar noemen.
    Nou ik kijk uit naar het volgende verslag van jullie avonturen .
    Heel veel plezier en vanuit het druilerige Nederland zeg ik proost.
    Groetjes Marina
  2. Anke Groot-Kruize:
    14 juli 2017
    Als het maar geen bestorming meer gaat worden van de schrijver van het reisverslag . Gelukkig goede zorg, dikke kus van mij.
  3. Rob:
    15 juli 2017
    het is toch wel een wasp geworden?
  4. Anne:
    15 juli 2017
    Tjemig die terroristen toch ook altijd....
    Maar Oostenrijk,. Niet verwacht.. leuke trip maken jullie ervan!!
    Gaan jullie nog richting la france?
    Geniet!
  5. Jan en Lenie:
    15 juli 2017
    Weer een leuk verslag! Goeie schrijver!
    Geniet nog van de laatste weekjes. Wij hebben het er al weer op zitten.
  6. Miriam:
    18 juli 2017
    Dag 90 alweer, wat vliegt de tijd. Oostenrijk ziet er schitterend en bekend uit. De stilte daar is inderdaad genieten. Zelf net terug van een weekje Ierland, was ook prachtig en heerlijk stil. Geen land voor jou aangezien een glas rode wijn € 7,50 kost en van fietspaden hebben ze daar ook nog nooit gehoord. Over twee weken trekken wij via Slovenië richting Hongarije dus hadden we elkaar bijna tegen kunnen komen.
    Nog effe genieten van de zomervakantie en volgend jaar stage lopen op de Aloyssiusschool, dus als ik het niet meer zie zitten kan ik nog langswippen voor advies.

Groeten Miriam en nog een fijne vakantie
  7. Frans:
    18 juli 2017
    Leuke stageplek, kom je twee kleinkinderen van mij tegen. Goede vakantie straks in Slovenië