Terug naar Eibiswald

12 mei 2019 - Eibiswald, Oostenrijk

Direct als je het Oostenrijkse Eibiswald binnenkomt loop je tegen het geboortehuis van Hans Kloepfer aan. Wie zeg je. Kloepfer, arts en schrijver. Geliefd en gehaat. Hier in Eibiswald op handen gedragen, gezien het museum in datzelfde geboortehuis en een speciale wandelroute. Maar door zijn keuzes in de jaren dertig zeer zeker een omstreden figuur. Het kostte de beste man in 1944 zijn leven bij een aanslag. Maar toen was hij toch al 77 jaar. Genoeg hierover. Wij zijn terug in Südsteiermark, het gebied tussen Graz en het Sloveense Maribor. Pompoenpitolie is hier het product. Alles valt onder de term Ölspur (oliespoor) zelfs de camping waar we staan heeft die naam. In de reis van 2017 is er uitvoerig bericht over deze streek met daarbij de foto's. De rit door de Alpen ging net, de sneeuw zelfs op 800 meter hoogte was smeltend. De weersvooruitzichten vanaf zondag (vandaag dus) zijn niet bepaald hoopvol.  En inderdaad: het komt met bakken uit een loodgrijze hemel vallen. We gaan dus wat sneller zuidwaarts dan gepland en zijn nu in Kroatië op zoek naar de zon.

1. Mieke:
    21 mei 2019
    Groot gelijk om door te reizen. Brr... En ik dacht dat pasen al voorbij was, toch?