De Franse Rivièra

6 mei 2017 - Mandelieu-la-Napoule, Frankrijk

We zijn toch wat langer blijven hangen aan de Franse Rivièra. Van Saint Tropez naar Saint Aygulf, Frejus en Saint Raphael. In principe begint hier pas de Cote d' Azure. De Cornice d' Esterel (kustweg) loopt van laatst genoemde plaats tot aan Cannes. Een prachtige route slingerend langs de fraaie kust. Een oude herinnering aan vroegere tijden, toen de snelwegen​ nog nauwelijks bestonden. We staan nu in Mandelieu la Napoule, een oerlelijk plaatsje vlak aan de kust. De zesbaanse A8 doorkruist letterlijk het centrum. Maar Cannes ligt op 8 km afstand en is via de kustweg fietsend goed te bereiken. Cannes maakt zich op voor het zeventigste filmfestival dat vrijdag begint. De feesttenten worden neergezet en de immense jachten worden opgepoetst. En natuurlijk geen schoenen aan als je aan boord gaat. Buiten de haven ligt het Noorse cruiseschip Epic. De gasten worden per boot of helicopter van de wal weer naar het drijvende bouwwerk gebracht. Cannes kent weinig historische bezienswaardigheden, maar de stad heeft wel allure, al is het vanwege het paraderen op de boulevard. En vlak voor het filmtheater liggen de handafdrukken van al die beroemde filmsterren en dus ook van Catherine Deneuve. Die pakken ze niet meer af. Zondag gaat Frankrijk weer naar de stembus. Wordt het de KokosMacron of gaat men toch voor de BullPen? Als zij het wordt dan zijn wij weer een vreemdeling in dit land. L'etranger, je weet wel. Camus. We wachten het in spanning af. Maar diezelfde zondagmiddag wordt om kwart over vier wel het glas geheven. Voorlopig is hier bij ons alles in Cannes en kruikes.

1. Jeannette Buitink:
    6 mei 2017
    Leuk hoor om dit te zien. Wat een poeha. Deze streek komt ons heel bekend voor.
    Wij zijn jaren in Vidauban geweest. Dit is meer het binnenland in. Maar ook dit plekje is veroverd door de rijkere garde. Voor een tentje is geen plaats meer. Helaas. Geniet lekker verder.
  2. Marisa Heins:
    6 mei 2017
    Als Ajax fan gun ik je zondagmiddag je glas wijn van harte, 17 jaar zonder is wel lang, dat hij zoet moge smaken.
    Groetjes Charles
  3. Rob:
    7 mei 2017
    Zet die wijn maar weer weg en geniet van de zon.
  4. Anke Groot-Kruize:
    7 mei 2017
    Lieve Paulien en Frans, ken de streek niet goed , zo leer ik ook nog een beetje.Net terug van zingen voor de oudjes en even genieten van jullie verhaal
  5. Angelique Viester:
    8 mei 2017
    Hoi Frans en Paulien. Wat een leuk verhaal om te lezen, ik zie het in gedachten helemaal voor me en geniet op afstand (nu op mijn werk ;) met jullie mee. Ongeveer 5 jaar geleden reed ik daar met een gehuurde Fiat 500 cabrio met mijn moeder over die mooie kust weg. In Saint Raphael hebben we toen onder een palmboom aan het stand gelunched, erg mooie plek!!! Tijdens deze vakantie ben ik verliefd geworden en jawel hoor nu staat zo'n Fiat 500 cabio bij ons voor de deur :)
  6. Rob:
    11 mei 2017
    Zo, en nu neem ik een glas wijn en zet de rest klaar voor zondag.
  7. Frans:
    12 mei 2017
    Wat tof dat je zondag op het kampioenschap van Feyenoord een wijntje neemt. Maar gefeliciteerd met het knappe resultaat van Ajax. Daar neem ik vanmiddag een Italiaans biertje op.
  8. Rob:
    14 mei 2017
    Gefeliciteerd, maar .... wat gaat de smaak van wijn snel achteruit.
    Desondanks, hand in hand een fijne voortzetting van jullie reis.