Maribor

16 juli 2019 - Maribor, Slovenië

De Europese culturele hoofdstad van 2012, de tweede stad van Slovenië blinkt niet uit van schoonheid. Maribor ligt weliswaar fraai aan de Drava, maar opmerkelijke bezienswaardigheden zijn er nauwelijks. De stad moet het hebben van zijn culturele, artistieke en sportieve acties. Met zicht op de skipiste die in januari weer strijdtoneel zal zijn van internationale wedstrijden is het wel wat vreemd zo hoogzomer. De Pohorje behoort tot het grootste skigebied van Slovenië. Ook nu wordt de piste gebruikt door rodelaars die op een ijzeren staaf naar beneden suizen en wandelaars die de klim naar boven maken. Of gebruik te maken van de skilift om in de bergen te mountainbiken. Overigens houdt de stad wel rekening met fietsers gelet op de vele fietspaden. En die zijn er dus niet alleen voor de toeristen. Het vakantieseizoen begint goed op stoom te komen. Maribor is een gewilde etappeplaats op weg naar de Kroatische kust. Vandaar dat het elke dag een gaan en komen is op de camping. Wij gaan de stroom tegemoet via Oostenrijk en het oosten van Duitsland.