Velebit gebergte

28 juni 2019 - Rizvanuša, Kroatië

Vanaf Nin zagen wij het Venebit gebergte oprijzen. Hemelsbreed slechts 30 km verder zijn we nu aan de achterkant van dit gebergte in de buurt van Gospic. Maar het was wel 112 km om er te komen. Een prachtige rit met veel zijwind. De warmte neemt zelfs de kust in zijn bezit, vandaar dat we het hogerop zoeken. Op 600 meter hoogte zijn in ieder geval de nachten koeler dan beneden. Het kustgebergte behoort helemaal tot het natuurpark Venebit. Het massief heeft toppen tot 1750 meter. Met als hoogtepunt de Paklenica kloof. Trouwe lezers weten vast nog wel dat Paulien daar 4 jaar geleden haar wandelschoenen heeft achtergelaten, omdat de zolen er spontaan afvielen. De rust komt hier echt over je heen, zeker na de drukte aan de kust. Alhoewel, de kleine camping waar we logeren is onderdeel van een adventure kamp. Dus af en toe schieten de paintballen om je oren. En schommelen grote en kleine mensen, gelanceerd van een ingewikkelde houten constructie heen en weer. Maar dat is niet hinderlijk. Zelfs een bus met Italiaanse bejaarden kwam even buurten. Geen flauw idee wat ze kwamen doen. Maar verder is het stil. We staan met nog een Duits stel alleen op de camping. Zwembad is dus privé. Uitzicht fraai. Tevens heeft het bureau van Toerisme een prachtige map gemaakt met 10 fietsroutes. Één van die routes gaat naar Smiljan, een boerendorpje. Op zich niets bijzonders ware het niet dat hier het geboortehuis staat van Nikola Tesla. De beroemde uitvinder van alles wat met de wisselstroom te maken heeft. Hier geboren en in 1943 overleden op de 33ste verdieping van een New Yorks hotel. Wat een tegenstelling. Zo is Smiljan toch op de kaart gekomen. Terwijl de boer met zijn tractor het hoge gras maait, zien wij Tesla staan voor zijn ouderlijk huis. Het kan raar lopen.