Van Viareggio naar Rimini via Arezzo

28 mei 2017 - Riccione, Italië

Heel Holland Bakt nu massaal aan zee rood, bruin of iets er tussenin. Aan het strand van de grootste badplaats van Europa, Rimini, is het niet zo druk. Er zijn zelfs vele lege plekken. Dat heeft overigens niets met het weer te maken. De temperatuur is hier rond de 26 graden, de zon staat aan een blauwe hemel en er is een zoefje wind. Prima strandweer dus. Voor de doorsnee Italiaan is het seizoen nog niet aangebroken. Zelfs nu in het weekend komt men niet op stoom. Van de westkust zijn we in Montepoli in Val d'Arno, een dorpje tussen Pisa en Florence, terecht gekomen. Logisch, want de rivier de Arno stroomt nu eenmaal tussen en door beide steden. Daar liepen we vorige week toevallig de Mille Miglia tegen het lijf. De vierdaagse rit van Brescia via Rome weer terug naar Brescia. De 1000 mijl waarin ruim vierhonderd racewagens uit het tijdperk 1927-1957 meedoen. En dat allemaal op de openbare weg. We zaten er met onze Berlingo even tussen. Na dit stinkende spektakel verder door het prachtige Toscane richting Arezzo. Een stad die nog weleens vergeten wordt door de toeristen. Vandaar dat je er onbekommerd kunt genieten van de fraaie bezienswaardigheden. Zeker de moeite waard met boven in de stad het fraaie park, waar de schoolkinderen tijdens de pauze een balletje trappen. En ook deze stad heeft fietspaden. Waarschijnlijk is Arezzo het zuidelijkste punt van onze reis. We zijn nu noordoostelijker in Riccione aan de Adriatische Zee. Dit ligt net onder die grote badplaats Rimini. Maar Rimini heeft ook een historisch centrum. Als je daar rondfietst heb je niet de indruk dat het om een badplaats gaat. Ook deze plaats is het bezoeken zeker waard. En voor de fietsfanaten: je hebt hier een fietspad van zeker 25 km langs de kust. Dat is paraderen maar dan op de pedalen. Let's go. En nu Tom Dumoulin nog. Dat is dus fantastisch gelukt, al hadden de Italiaanse kranten maandagochtend meer aandacht voor het afscheid van Roma speler Toddy, de 40-jarige vedette. In Riccione ontdekten we ook nog de zomervilla van Benito Mussolini. Nu eindelijk na restauratie toch als cultuurhistorisch monument gezien.

1. Anja:
    28 mei 2017
    Wat genieten wij toch weer van de mooie plaatjes en verhalen. Nog heel veel rij plezier Gr Anja
  2. Jan en Annet:
    28 mei 2017
    Mooi verhaal weer en dan is jullie Berlingo ineens heel nieuw! En vanavond maar een wijntje op Dumoulin? Proost!
  3. Erik Dekker:
    28 mei 2017
    Dumoulin heeft het dus gedaan!!!!!
  4. Jeannette Buitink:
    Echt genieten weer.
  5. Leni:
    28 mei 2017
    Ohhh.....rimini....heb ik ooit ook nog op het strand gelegen!
  6. Marina van de Pol:
    29 mei 2017
    Ohh het ziet er heerlijk uit daar. Ik zie je ook helemaal rijden tussen al die oude racewagens een belevenis op zich. Als je jou verslag leest en je zou die kant op gaan als je vakantie hebt dan hoef je geen reisgids aan te schaffen je hoeft alleen jou reisblog te lezen.
    Veel plezier en zie uit naar je volgende verslag.
    groetjes Marina
  7. Mieke:
    30 mei 2017
    Heerlijk blauwe luchten en italiaanse sferen. Je verslag leest als een roman. Ga zo door. Dikke knuf van ons.
  8. Ernst:
    30 mei 2017
    Blijft een mooi land, Italië zo te zien. Kom morgen ook jouw kant op, alleen blijf ik in Zuid Tirol steken. Ook daar mooie stadjes hoop ik
    Veel plezier nog..
  9. Frans:
    30 mei 2017
    Een mooie reis Ernst. Veel plezier in Zuid-Tirol.
  10. Ellen&Thieme:
    5 juni 2017
    Hoi Paulien&Frans,
    Mooie stranden, lieve dromerige stadjes daar moet je wel een goed gevoel bij hebben. Leuk dat er ook nog goed te fietsen is. Het is hier ook zomers geweest zelfs te warm om te tennissen, maar prima terrasweer. Vandaag ineens 16 graden, brr!
    Groet Ellen&Thieme