Het zuiden van Istrië

25 juni 2017 - Banjole, Kroatië

De Arena (Amfiteatar) van Pula maakt van deze stad een echte Romeinse metropool. Het prachtige gebouw is werkelijk in prima staat en behoort tot een van de zes grootste in het Romeinse Rijk. En wat zich daarbinnen allemaal heeft afgespeeld is genoeglijk bekend. En ook de drie stadspoorten zijn nog bewaard gebleven. Naast deze historische attracties is Pula ook een havenplaats, een overslagplaats voor goederen van en naar Midden-Europa en het Midden Oosten. Ten zuiden van Pula ligt Premantura, het startpunt van het natuurgebied Kamenjak. En volgens de ANWB kun je daar een prachtige fietstocht maken. Dat hebben we geweten. Het park is ook toegankelijk, tegen betaling, voor auto's. En daar maken de Kroaten gebruik van. Op de droge zandwegen stijgen de stofwolken op. Het fietsen is alleen te doen op een mountainbike, want wil je de auto's vermijden dan resten kleine paadjes met levensgevaarlijke​ hobbels en andere rariteiten. We zijn snel omgedraaid en hebben het stof in de eerste de beste fontein in Premantura achtergelaten. Verder langs de fraaie kust kun je wel prima fietsen. Ook de omgeving van Medulin is fraai. We zijn nu bijna twee weken in Istrië, het is er goed toeven. Wel behoorlijk toeristisch. Dat heeft vooral te maken met het feit dat je er in korte tijd naar toe kunt rijden. Dus veel Duitsers, Oostenrijkers en Italianen. De kust en het prima weer maken Istrië tot een geliefde vakantiebestemming.