De Savinja vallei

9 juli 2019 - Prebold, Slovenië

De Savinja is een rivier van 102 km in het noordoosten van Slovenië. We hebben Kroatië na bijna twee maanden via een kleine grensovergang verlaten. Weliswaar met behulp van een Kroatische familie, die ons 5 klm begeleid heeft, omdat we door Google Maps letterlijk het bos waren ingestuurd. Via Ljubljana zijn we nu in Prebold, een dorpje vlakbij Celje. Aan weerszijden van de rivier de Savinja komt het middengebergte langzaam omhoog. Maar in de brede vallei is het ideaal om te fietsen. Er zijn hier dus allerlei routes uitgezet, maar onderweg ontbreken echter de richtingbordjes. Slovenië is vergeleken met Kroatië veel frisser. Niet verbazend omdat we na lange tijd weer eens een flinke regenbui over ons heen hebben gekregen. We staan op een kleine camping rond de woning van de eigenaar. Knus en rustig. Op het platteland wordt veel hop verbouwd. Het is dus niet vreemd dat er in Zalec bierfonteintjes staan, waar je het hier gemaakte bier kan proeven. Dat gebeurt overigens al in de ochtend. In Sempeter loopt je weer tegen oude overblijfselen van de Romeinen aan. Waar niet. Een fraaie omgeving dus zo tussen Ljubljana en Maribor. Op het boerenland trekken de kleine tractoren het land in de gewenste situatie. Ook hier gaat het leven vrolijk verder. Wij ook.

1. Elly Helweg:
    9 juli 2019
    Het is verbazingwekkend hoe jullie dit allemaal volhouden. Op een foto kijkt Paulien ook wel een beetje zorgelijk. Onze dochter en man zijn na twee en een halve week terug gekomen uit Istrië omdat het daar zo druk was.
  2. Jeannette Buitink:
    Jullie blijven genieten. Heerlijk.
  3. Ninette en Cees:
    10 juli 2019
    Het lijkt me prachtig Slovenië. We willen er ook graag heen, vooral om te fietsen.
  4. Anke Groot-Kruize:
    jullie lijken onvermoeibaar........goed om te zien ...