De Camino del Norte in Comillas

15 juli 2018 - Comillas, Spanje

Comillas is een badplaats in het midden van Noord Spanje. Een plek waar de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela doorheen loopt. De gebruikelijke tocht gaat via Pamplona, Burgos en León. Maar eerder was er al de route langs de Cantabrische kust. De Camino del Norte. En die wordt nog veel gebruikt, ondanks het feit dat er minder logementen onderweg zijn. Maar niet hier in Comillas. Daar is nog een antieke herberg waar de pelgrims kunnen slapen en eten. Overigens wordt de route ook gefietst. Wij kwamen de wandelaars ook al in Laredo tegen. Comillas is meer dan een badplaats. Een opmerkelijk gebouw is een villa genaamd El Capricho. Een rariteit van Antoni Gaudi, die dus niet alleen in Barcelona te bewonderen is. Een torentje zonder functie, maar wel in de kenmerkende Gaudi stijl. Daarnaast steekt boven het stadje het Universiteitsgebouw uit en staat er het Palacio de Sobrellano. Toevalligerwijs is er dit weekend een Fiesta. Honderden jongeren zijn per bus op een naastgelegen kampeerterrein gedropt. En vanaf 12 uur 's nachts dreunen de muzieknoten vanaf het stadsplein om je oren en dat duurt dan tot vijf uur in de ochtend. Jeugd blij, wij wat minder. Op het stuk waar wij staan zijn de oordopjes niet aan te slepen. De markies van Comillas prijkt op een standbeeld hoog boven alles uit en kijkt tevreden richting oceaan. Hij heeft er een mooi en gezellig stadje van gemaakt met fraaie bezienswaardigheden. En de pelgrims vervolgen bepakt en bezakt hun route langs de fraaie en grillige kust. Nog ruim 400 km te gaan naar Santiago.

1. Jeannette Buitink:
    15 juli 2018
    Ziet er weer geweldig uit. Geniet ervan.
  2. Elly Helweg:
    15 juli 2018
    Wat zijn jullie ver weg. Wat weer betreft is dat niet nodig. Wij hebben in Zeeland ook 3 weken zon gehad.
    Geniet er maar van alhoewel die tennissers wel iemand missen.
  3. Jan Viester:
    16 juli 2018
    Tot nu toe weer aardig wat gezien en gereden, proficiat opa en oma met jullie jongste kleindochter
  4. Anke Groot-Kruize:
    16 juli 2018
    Lieve mensen, wat een prachtige foto's.Geniet lekker verder!
  5. Miriam:
    18 juli 2018
    Wat ziet het er allemaal weer prachtig uit en wat heerlijk dat jullie weer zo'n mooie tocht samen kunnen maken. Geniet ervan en leuk om jullie weer te kunnen volgen. Zie weer allemaal mooie plaatsen voor op mijn lijstje, die wordt wel erg lang op deze manier.
  6. Ellen&Thieme:
    24 juli 2018
    Hi, Paulien en Frans, hebben weer erg genoten van de mooie foto,s en van het prachtige reisverhaal van Frans. We proeven dat jullie genieten en soms lijk het of we er zelf bij zijn. Maar dromen zijn nog steeds bedrog! Het is stil bij STA, gelukkig is Elly weer op de weg terug. Bert staat op de wachtlijst UMC, krijgt een aantal omleidingen. Volgende week toernooi met Gert Jan.
    groet Ellen&Thieme
  7. Mieke:
    1 augustus 2018
    Aha, jullie volgen de route die ik, nu zeker na het Nijmeegse avontuur, ooit nog eens te voet wil afleggen. Als ik de foto's zie krijg ik er al zin in. Dikke knuf en veel liefs.