Sortie 10

21 juli 2016 - Porto, Portugal

Alveiro, het Venetie van Portugal. Nee, zeker weten van niet. Het wordt ook wel naar Delft vernoemd. Ook niet. We hebben gondels gezien die met motorische krachten de drie kanalen doorboren. We hebben Delfts Blauw gezien, maar dan als Portugese azulejos. Kortom Aveiro is Aveiro, een kleurrijk stadje, met een modern stadscentrum, maar niet om nu op de werelderfgoedlijst te plaatsen. Het ligt niet meer aan zee, maar wel in een Hollands polderlandschap. En dat is misschien de reden dan men Alveiro anders wil zien. Maar achter het stadscentrum is de stad somber en ozo Portugees. Leuke vrolijke plaatjes bieden wij aan. Meer niet. Ook bezocht hebben we het bos van Bucaco. Even buiten het plaatsje Luso ligt dit fraaie bos.
Oporto zoals de Engelsen zeggen. Porto voor de rest van de wereld en de EU-landen. Een heerlijke bruisende stad aan de Douro. Het zijn niet de gebouwen geweest die ons aanspraken, maar de beide oevers van de Douro. Daar vindt het leven plaats en die oevers konden wij per fiets bereiken. De volkswijk Ribeira met zijn tegen elkaar hangende huizen, de dagelijkse was in de opgesloten straatjes. En natuurlijk centraal de door Eiffel ontworpen ijzeren brug (Ponte Luis 1) over de Douro. Deze brug bereikten wij na 10 km fietspad vanaf de camping die ten zuiden van Porto ligt. En dan verder via de rechteroever van de Douro naar de westkant van Porto aan de Atlantische Oceaan. En daar heb je ook weer een fietspad, al is die kant niet meer zo interessant. De linkeroever van de Douro bestaat voornamelijk uit bodega's van port. Daar liggen ook de barco's die de fusten port vroeger vervoerden. Een gebouw wil ik wel benoemen en dat is het fraaie station van Porto middenin de stad. Met zijn azujeloswanden een prachtig trekpleister. Ten zuiden van onze camping bezochten we ook per fiets de badplaats Espinho. Het is onbegrijpelijk dat deze plaats zo in trek is bij de Portugezen zelf. Het is een en al lelijkheid. Gauw vergeten. Nog een opmerkelijk feit is het 15 km lange voetpad op hout langs de kust, dat loopt van Espino naar net onder de Douro. Je loopt hier door de groene duinen en geniet van de zichten op de oceaan.

1. Jan en Annet:
    21 juli 2016
    Ha we herkennen Porto! Mooi!