De stilte op de loop voor de mistral

10 oktober 2021 - Bize-Minervois, Frankrijk

Ook al waait de mistral vaak in het Rhônedal ook hier komt de noordwestelijke wind voor en jaagt behoorlijk over de camping. Gelukkig schijnt de zon er wel bij. Aangezien de wind het enige geluid is, kun je ze nog eens lekker wegdromen. En terugdenken aan alle reizen die we de laatste jaren gemaakt hebben met verhalen en foto's. Deze keer geen reis, maar een vakantietrip van enkele weken. Vandaar vandaag het laatste misschien wel allerlaatste kijkje in ons wel en wee. En dat doet herinneringen opkomen. Van die reis in 2014 naar Sicilië bv. en de onvergetelijke trip naar Griekenland door 13 landen een jaar later. Maar het reizen op zich is het mooist. Elke keer weer een andere plek, elke keer andere mensen. We hebben allebei een moment dat we niet snel zullen vergeten. Voor Paulien is dat in Albanië de rondtrekkende vrouw met een koe aan een touw. Haar enige bezit. Een schril contrast met de wereld waar je net vandaan gekomen bent. Voor mij het pontje bij een riviertje ook in Albanië. Het was een soort vlot van houten planken, waar van alles naar de overkant werd gebracht. Zelfs wij met auto en caravan. Aan de overkant hing een bord met de prijzen. Ik ontwaarde een 10. Dat zal dan wel 10 lek zijn, ongeveer een dubbeltje. Aan de overkant duwde ik het muntje in de handen van de veerman. Boos kreeg ik het terug met een aanwijzing goed op het bord te kijken. 10 euro. Dat zal de veerman bij Eemdijk ook wel willen. Wij rijden vanaf maandag in enkele dagen terug naar huis. Misschien als ik in staat ben reizen we in de winter naar Spanje. Maar voor nu rest ons om alle volgers, die ons met een goed oog in de gaten hebben gehouden te bedanken. En ook bedankt voor de lieve reacties.

Au revoir

Frans en Paulien

1. Ninette en Cees:
    10 oktober 2021
    Alweer zo’n herkenbaar ding…. Herinneringen. Een tocht langs een rivier, de hitte in de camper, mer de auto door de zee rijden enz enz. Gelukkig kunnen we die wanneer we maar willen oproepen en herbeleven! Geniet nog maar lekker.
  2. Mieke:
    10 oktober 2021
    Goh, wat gaat de tijd hard, al weer op de terugreis. Doe maar rustig aan, hier zit je meteen weer binnen. Tot gauw😘😘😘
  3. Anke Groot-Kruize:
    10 oktober 2021
    Lieve Frans en Paulien, dank je Frans voor je geweldig vertellen over wat je ziet en Paulien voor de fotos van de omgeving.Goede reis terug en tot horens . Dikke knuf voor jullie.
  4. Theo Beeftink:
    10 oktober 2021
    Dankjewel voor jullie mooie verhalen en foto's. Ze roepen bij mij ook zoveel fijne herinneringen op. Goede thuisreis en tot ziens.
  5. Marina van de Pol:
    10 oktober 2021
    Geniet nog even en een goede reis naar huis.
    Groetjes
  6. Marisa Heins:
    11 oktober 2021
    geniet van de reis terug en in december hopen we wéér met jullie reisverslag "mee te reizen"!:)
    liefs van Charles en Marisa
  7. Ellen&Thieme:
    11 oktober 2021
    Al reeds op de terugweg maar wat fijn dat jullie ondanks alles genoten hebben.
    Wij willen jullie enorm bedanken voor al die mooie verhalen en foto,s, vaak ook voor ons een beeld van herinnering en herkenning. Goede reis naar huis en welkom in Amersfoort.
    Liefs Ellen &Thieme
  8. Erna:
    11 oktober 2021
    Dus nu weer op de terug reis. Dank voor de prachtige verhalen en foto's, tot gauw en veilige reis, Erna en Cees.
  9. Marianne en Jeroen:
    Hoi Paulien en Frans,
    Als ik jullie reisverhaal lees denk ik aan jouw positieve levensinstelling Frans, dat maakt het lezen en kijken naar de foto’s wel wat gemakkelijker voor me.
    Jullie verslag neemt me terug naar onze reizen, Frans. Van Portugal tot Egmond en alles wat daar tussen zat.
    Ik hoop dat het er nog van komt om er samen aan terug te denken.
    De rode draad tijdens onze reizen, contacten, herinneringen, belevenissen etc. is jouw humor en jouw warme, vrolijke persoonlijkheid.
    Dank Frans.
    Paulien, jouw foto’s maken onderschriften overbodig, ze laten zo goed zien wat ik bij het reisverslag lees en voel.

Doe voorzichtig samen onderweg naar Amersfoort
  10. Dana:
    12 oktober 2021
    Kippenvel krijg ik hier van! Geniet van alles wat je tegenkomt op de terug reis. Nederland is ook mooi! We gaan het mooi maken in ieder geval!
    Tot snel
  11. Geert Verhaar:
    12 oktober 2021
    Heb jullie reisblog ontdekt en ben erg onder de indruk van de verhalen en de ondersteunende foto's. Mooi Frans dat je hier nog zoveel plezier en energie uit kunt halen. Jouw teksten roepen bij mij herinneringen op aan vakanties in Frankrijk en herken het genot van nieuwe plekken ontdekken en die in je geheugen vast te leggen. Mooi taalgebruik man en wat een sfeervolle plaatjes Paulien. Maak deze reis goed af en ik hoop jullie binnenkort thuis te treffen
  12. Bart:
    14 oktober 2021