Sortie 3

15 mei 2016 - El Puerto de Santa María, Spanje

Op een mooie Pinksterdag zomaar in mei. We hebben er lang op moeten wachten op die Spaanse zon en warmte. In El Puerto de Santa Maria (een mondvol) in het zuidwesten van Spanje, aan de costa de la Luz, kunnen we eindelijk de modder laten opdrogen. Het was in de buurt van Cordoba (een van de droogste en warmste steden van Spanje, ook wel de braadpan van dit land genoemd) wel het toppunt van neerslag. We stonden met onze enkels in de blub. Maar geen foto's gemaakt. Het zag er niet uit. Hier in El Puerto dicht bij het bekendere Cadiz begint Andalusië weer te ontdooien en met strak blauwe luchten komen de witte dorpjes veel beter tot hun recht. Het enige stukje Spanje dat aan de Atlantische Oceaan grenst. De Middellandse Zee is blijven steken bij Gibraltar. Ook dichtbij ligt Jerez de la Frontera bekend van de sherry en haast een Engelse kolonie, want veel bedrijven hebben hier Engelse namen. En veel Engelsen kom je hier dus ook tegen, niet allemaal even aardig overigens. El Puerto is goed per fiets aan te doen. Er is zelfs een fietspad al begrijpen de Spanjaarden zelf niet waar het voor dient. Er is een Castillo de San Marcos, een Palacio de Aranibar en natuurlijk een Iglesia Mayor Prioral. Verder een foeilelijke arena voor stierengevechten. Verder gaat het hier vooral om de talloze bodega's van Osborne. Voorlopig zitten we hier goed, nogmaals om de natte perikelen achter ons te laten en echt te genieten van die prachtige Spaanse zon. En leuke wijntjes te drinken, want die zijn hier spotgoedkoop. Dit wordt naar alle waarschijnlijkheid voorlopig onze laatste plek in Spanje. Volgende week trekken we dan naar het zuidoosten van Portugal.

1. Marina van de Pol:
    Hallo Frans en Paulien

Jammer dat het zo verrekte slecht weer is geweest daar. Dan is kamperen soms balen. En kan je naar 1 ding dien en dat is Wijn of Sherry proeven. Gelukkig kan je dat ook nu in het zonnetje doen en een beetje opdrogen. Wij hadden eindelijk ook mooi weer de afgelopen dagen en hebben het nu naar jullie gestuurd. Heel veel plezier en ga vooral door met genieten.
    Oja Frans gisteren is CJVV kampioen geworden ze zijn gepromoveerd naar de 2e Klasse. Uitslag was 4-0 Wedstrijd was CJVV- Odysseus . Ben je toch nog ff op de hoogte van het plaatselijke voetbal nieuws van Amersfoort qua Zaterdagclub. Geniet van de zon en tot het volgende verslag. Groetjes Marina en ook van Geurie.
  2. Jeannette Buitink:
    15 mei 2016
    Gelukkig voor jullie wordt het beter weer. Wij hebben in Lagos een week slecht weer gehad. Al was de zon wel lekker warm als hij door de wolken kwam. Geniet van de droge voeten.
  3. Elly Helweg:
    15 mei 2016
    Zo ver rijden en dan slecht weer moest niet maggen. Wij waren in Brabant met 4 dagen slecht weer en dan kan je naar huis. Maar volgens de voorspelling wordt het bij jullie nu 29 graden, dus alles sal goed kom.
  4. Jan en Lenie:
    16 mei 2016
    Na regen nu dus echt zonneschijn!☀️Dat is extra genieten.
    Wij hebben een koud weekend op de camping achter de rug.
  5. Ellen&Thieme:
    16 mei 2016
    Hoi Paulien en Frans, gelukkig dat de zon is gaan schijnen, maar zo ver Spanje in kan het toch bijna niet anders! Wij zijn nu 10 dagen in Toscane en het weer is zeeeeerrrrrrr wisselvallig, niet echt koud maar veel buien. Wel een goede temperatuur voor het bezichtigen van al het moois hier! Jullie op naar Portugal waar jullie met warme stralen van de zon ontvangen zullen worden!
    Groet Ellen&Thieme
  6. Miriam:
    22 mei 2016
    Hoi Frans,
    Het ziet er weer prachtig uit en wat heerlijk dat jullie alweer voor zo'n lange reis op weg kunnen. Geniet ervan. Ik mag hier nog effe werken maar hoop dat ze gauw vervanging voor mij vinden want dan kan ik weg. Begin in september bij hogeschool Utrecht aan de pabo. Volg jou carrière maar dan omgekeerd. Hopelijk mag ik mijn arbeidscarriere wel net als jou eindigen met veel mooie reizen.

Groeten Miriam
  7. Ernst:
    25 mei 2016
    Ha Frans en Paulien

Kan toch slecht weer zijn in Spanje, blijkt..Gelukkig nu weer mooi weer, en mooie plaatjes!! Kom 1 juni ook jullie kant op, zij het waarschijnlijk alleen in het noorden van Portugal en Galicië. Wel weersafhankelijk. Zal je zien, dat ik jullie tegen het lijf loop...

groet,
    Ernst