Sortie 7

24 juni 2016 - Avis, Portugal

Als een kust een andere kust kust, dan is het zijn geliefde kust. (Reactie op reactie). Na Zambujeiro do Mar noordelijker getrokken naar Costa de Santo Andrê, twintig kilometer ten noorden van Sines. Hier zijn de rotsen verdwenen en strekken de zandstranden zich uit. Dit stukje kust heeft een prachtige lagune, een natuurreservaat. Jaarlijks wordt het water ververst door de strandwal af te graven, waardoor het oceaanwater vrij spel krijgt. In het voorjaar wordt het gat weer afgesloten. In de herfst en winter vangen de vissers o.a. paling. Onze zigzagreis heeft een vervolg gekregen bijna tot aan de Spaanse grens. Estremoz, de marmerstad van Portugal. Op de heuvelrug vlak bij de stad zijn vele marmergroeven, diepe kraters met loodrechte wanden. Wij hebben ook een verlaten marmergroeve gevonden bij het dorpje Barro Branco. Deze streek heeft natuurlijk ook de kurkeik. En zelfs kurkfabrieken. In een daarvan hebben we producten gezien, die allemaal van kurk worden gemaakt, zoals hoeden, schoenen, tassen, lampenkappen, zelfs paraplu's.Aangezien de temperatuur in de Alentejo weer eens hoog opliep, zijn we doorgeschoven naar net onder het midden van Portugal. Het barragem (stuwmeer) Do Maranhao biedt in ieder geval de koelte die we nodig hebben. Avis is de plaats waar we nu zijn. Er is wat watersport op het meer, vooral de professionele roeiboten, (1,2, 4 en 8 zonder stuurman) glijden als messen door het water. Het plaatsje ligt op een heuvel en de witte torens blinken in de zon. Op de camping zie je alleen Portugezen, en de watersportjongeren, maar bv. een Nederlander zijn we hier nog niet tegengekomen. Maar dat hoeft ook niet. Portugal maakt zich op voor de achtste finale tegen Kroatië. En dat kun je merken, want de vreugde was groot, toen afgelopen woensdag de Portugezen met de hakken over de sloot de volgende ronde haalde. Alles is in voorbereiding voor zaterdagavond 20.00 uur Portugese tijd. En als het aan de radioverslaggever ligt dan zal het uitgebreide gooooooooooooooooaaaaaaaaaaaaaalllll vele malen klinken.

1. Marina van de Pol:
    24 juni 2016
    Hallo Frans en Paulien, Zo te lezen hebben jullie het reuze naar jullie zin daar en de reisverslagen zijn super leuk om te lezen. Ik zal waarschijnlijk geen blog bijhouden want ik ga ff in de chill stand. Wij zitten nu bij Valance aan een biertje en wijntje. Morgen weer verder richting Spanje voor 2 weekjes
  2. Rob:
    24 juni 2016