Trogir

9 juni 2019 - Trogir, Kroatië

Grad Trogir, het oude gedeelte van Trogir, is verbonden met een kleine brug aan het vasteland en een brug naar het eiland Čiovo. Een klein eilandje op zich. Werelderfgoed. De Jadransko More (Adriatische Zee) laat zich soms door de eilanden zien. Hoe anders is het aan de overkant aan Italiaanse zijde. Fraai is het portaal van de kathedraal van Trogir. Een prentenboek op zich. Volop afbeeldingen, Adam en Eva zijn te ontdekken, maar ook de jaargetijden in allerlei verhalen. Wij zitten op 2 km van Trogir in Seget Donji, een klein dorpje met een gigantische jachthaven. Dit weekend varen vele zeilboten uit met vooral jongeren aan boord. Een weekje eilandhoppen aan de Kroatische kust. Er zijn er tenslotte genoeg. Terwijl de vliegtuigen van en naar Split hier laag overvliegen, de zon de productie van zonuren heeft opgeschroefd tot bovengemiddeld, genieten wij van de tocht langs de kust. Vijf mooie plekken binnen 130 km kust. Toch heel anders dan de kusten van het Iberisch schiereiland en Italië.