Murter, het eiland van Betina

25 mei 2019 - Tisno, Kroatië

In Tisno kun je via een ophaalbrug naar het eiland Murter. Één van die vele eilanden waar Kroatië mee geboren is. Wij wonen tijdelijk aan de overkant van Murter en hebben dus een prachtig uitzicht op Betina, één van de drie dorpjes, die Murter rijk is. Dit alles ligt in de omgeving van Šibenek, tussen Zadar en Split. De Murterianen of zoiets waren van oorsprong scheepsbouwers. Dat zie je nog terug in de haven van Betina, waar allerlei jachten in onderhoud liggen. Vaak de luxe bootjes van meestal Duitse pensionado's die hier hun ouwe dag doorbrengen. Doen wij trouwens ook, maar dan zonder bootje. Je hebt hier aan alle kanten water en dat maakt het leven vrolijker. Er wordt volop tot soms vervelens toe gewerkt aan allerlei uitbreidingen van gastenverblijven. De apperaski doorboren vele steenlagen en je gehoorzenuwen en dat is niet bevorderlijk voor je gemoedstoestand. Toch is het hier goed toeven. Met een bootje erbij zouden wij hier ook wel oud willen worden. Zelfs de Kroatische fietsenmaker in Vodice heeft via Zagreb het ebike stekkertje van Duitse makelij, zeg maar Bosch, van de fiets van Paulien binnen drie dagen kunnen bestellen. Daar word je op de dagen van de Europese verkiezingen best wel gelukkig van. Nu de kuna nog. De munteenheid in Kroatië. Kuna betekent eigenlijk marter. In de Middeleeuwen werden hier martervellen als betaalmiddel gebruikt. Gelukkig kunnen we met een simpel bankpasje heel wat marters sparen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ernst:
    27 mei 2019
    Ja zo ken ik die kust. Eindeloos veel mooie plaatsjes en eilanden...Wel jammer van Plitvice, maar daar kom je vast nog wel eens...Veel succes verder met de marterjacht..
  2. Marina van de Pol:
    27 mei 2019
    Ziet er mooi uit ! Nog lekker rustig. Heerlijk om op een terrasje te zitten aan het water rond de klok van half 5..
  3. Anke Groot-Kruize:
    29 mei 2019
    Ik zie jullie genieten.
  4. Marisa Heins:
    31 mei 2019
    Weet je: die duitse pensionados kijken wellicht met een schuin oogje vanaf hun jacht naar jullie Eriba en denken: "Ah, wie schön die kleine wohnwagen" ;) Lekker genieten mensen!